
29 Dic Ikas – teknikak Lehen eta Bigarren hezkuntzan
Sarritan, gurasoak eta irakasleak kexu dira ikasleek ez dutelako ikasten. Askotan ez daude horretarako motibatuta. Beste batzuk , ikasten kontzentrazioa mantentzeko zailtasunak dituzte.
Ikasle askok denbora ematen dute ikasten. Askotan, arazoa da ez dakitela ikasten, eta horrek gehiegizko ahalegina bihurtzen du azterketa, egindako ahaleginarekin bat datozen emaitza akademikoek saritzen ez dutena, alegia.
Beraz, kontzeptuzko edukiez gain, beharrezkoa da ikasleek prozedurazko edukiak ikastea, ikasteko trebetasun, trebetasun eta teknika batzuk menderatzeko, eta ikasteko ahalegina eta dedikazioa errentagarri egiteko.
Hala ere, ez da nahikoa ikasteko teknikak menderatzea. Beharrezkoa da horiek barneratzea, teknikak ikasteko ohitura bihurtzea eta ikaskuntza-estrategia batzuk garatzea, ikasleak benetako ikaskuntza esanguratsua lor dezan.
-)Ikasteko tekniken garrantzia
Azken urteotan, ikasteko teknikei buruzko mota guztietako liburu, fitxa edo ikastaroak garatu ditugu, bai irakasleentzat bai ikasleentzat. Ikasteko tekniken gorakadaren, hedapenaren eta menderatze-beharraren zergaitia, zalantzarik gabe, hainbat arrazoi izan dira:
– Lehen Hezkuntzako eta Irakaskuntza Ertainetako azken ikasturteetako eskola-porrotaren gorakada.
-Memorismo huts eta errepikakorraren ospea galdu ondoren, penduluaren beste aldera igaro zen maiz, eta askotan fitxak bereizi gabe eta neurriz kanpo erabili ziren. Gaur egun, garrantzi handia ematen zaio eduki akademikoen memorizazio ulerkorrari, eta, horretarako, oso baliagarriak dira ikasteko teknikak.
-Zientziaren aurrerabideari esker ikasleek landu behar duten informazio eta eduki akademikoen gorakadak barneratu ezina eta ia ezinezkoa bihurtzen du ikasleak bereganatzea; beraz, ezagutzak jasotzea baino, hobe da ikasleak bere aurrean egunero agertuko diren ezagutza berriak ikasteko trebetasunak eskuratzea, hau da, beharrezkoa da «ikasten ikastea».
-Zientziaren eta teknikaren aurrerapen berak berekin dakar lanbide berriak agertzea, beste batzuk desagertzea eta guztiak ekoizpen-metodo berrietara egokitzea; horregatik, gure ikasleek, bihar, birziklatu egin beharko dute beren bizitza profesionalean zehar. Horregatik, ia bere bizitzan zehar ikasi beharko du (etengabeko prestakuntza), autodidakta izan, lanbide edo lan-metodo berri horietara egokitzen joateko.
-Gaur egun gizartea, oso lehiakorra da. Prest egon behar gara horretarako. Aldi berean, merkatuaren legeak errendimendua handitzea bultzatzen du, gastuak murriztuz. Hori bera azterketara eraman behar da, ahalik eta eraginkortasun handiena bilatuz, ahalegina ahalik eta gehien handitu edo murriztu gabe. Horretarako, ikasteko teknika egokiak menderatzea eta barneratzea baino hoberik ez dago.
-Berez, azterketarako, ikasteko teknika egokiak menderatzea eta erabiltzea oso motibagarria da. Ikasketa-metodo on batek, emaitza akademiko hobeak lortzea dakar, askotan eskola-porrota saihestuz. Lortutako emaitzen errefortzu positibo horrek ikaslea motibatzen du ikasten jarraitzeko, eta ikasketa zeregin atsegin eta gogobetegarri bihurtzen du. Aitzitik, behin eta berriz izandako eskola-porrotek motibazioa galtzen dute, lorpen onargarriak lortzeko benetako edo sentitutako aukeraren aurrean, eta ikasketa aspergarria, korapilatsua eta nekagarria bihurtzen dute.
A) Ikasteko ohitura
Hobetzeko helburu pertsonalak pixkanaka lortzea ahalbidetzen duen lan-ohituratzat jotzen dugu.
Ohiturak automatismoa eta subjektuak barneratzea dakar berekin, eta eguneroko zereginetan txertatuta dago. Zentzu horretan, ikasteko ohituretan ikasteko teknikak sartzen dira, baina ez dira horiekin nahastu behar.
B) Ikasteko teknikak
Erabiltzen dituenaren ikasketa eta aurrerapen intelektuala errazten duten tresna instrumental eta bizipenezkoak dira.
Ikasteko teknikak erabilgarriak eta beharrezkoak dira ikasleak helburu pertsonalak lortu ditzan, beharrezkoa ez den energia-gasturik egin gabe eta emaitzak optimizatuz.